28.7.05

Kuhmo bibehåller sin identitet

Kuhmo kammarmusik byter konstnärlig ledare. En levande legend efterträds av en erfaren musiker som rört sig i många länder och kulturer.

Kuhmo kammarmusik byter konstnärlig ledare. En levande legend efterträds av en erfaren musiker som rört sig i många länder och kulturer.

Seppo Kimanen säger att han njuter av att vara på sin sista kammarmusikfestival i Kuhmo. Han har planerat festivalen ända sedan starten 1970 med undantag för några få år. Ett livsverk har blivit färdigt.

- Jag är andligt nöjd med den sista festivalen. Här är min egen själ och hela det kunnande som finns här i Kuhmo. Nu har jag gjort allt jag velat göra, säger Kimanen.

Framgångsreceptet i Kuhmo är ett speciellt sätt att tänka som gör att kammarmusikfestivalen är sällsynt i sitt slag i världen.

- Jag tänker på drömmar när jag gör upp programmet. Först därefter kommer processen att tänka på priset och de tekniska förverkligandet. Det viktigaste är att aldrig utgå från materia utan att söka det väsentliga.

- Jag gör först upp programmet och sedan bokar jag artisterna, och jag undviker stjärnkult. Jag söker kammarmusikens ideologi med hjälp av ett överraskande program. Kuhmos natursköna läge har också blivit allt värdefullare, säger Kimanen.

Han har gjort Kuhmo kammarmusik till en ambitiös och omfångsrik festival och han medger att det kunnat bli för mycket av det goda.

- Om jag gjorde om det hela skulle jag låta festivalen vara lite mind-re. En stor festival har den sidan att organisationen måste fungera under utomordentligt stor press. Å andra sidan måste kvantiteten vara tillräckligt stor för att publiken ska komma, men nu har det blivit lite för mycket.

Kimanens nya arbetsplats befinner sig i London där han är chef för Finlands kulturinstitut. Han kommer att befrämja finländsk konst och kultur i alla former: musik, film, design och mycket mera.

Kulturen är en kärna

- År 2007 ska engelska musikarrangörer ha mycket finländsk musik på sitt program, säger han bestämt.
Kimanen efterlyser ett nytt kulturpolitiskt tänkande som ger kulturen det värde den förtjänar.
- Kulturen är också näringslivets kärna. Det har övergått från produktion till service. Utvecklade länder som Finland har möjlighet att utvinna produkter och service ur en europeisk kulturtradition. Den här insikten har infunnit sig men den borde ha gjort det redan för tio femton år sedan. EU är ännu mera på efterkälken.

- Om vi inte sköter om vår kultur bestäms den i Hollywood eller Peking. Mycket av våra kulturprodukter är angloamerikanska. Vi värdesätter inte själva tillräckligt vår kultur. Varje europeiskt land har sin egen kulturidentitet att försvara.

Kimanen efterlyser också ändringar i det utmärkta men föråldrade finländska stipendiesystemet.

- Stipendierna borde fokuseras på ett annat sätt. Stipendier ska ges åt producenterna, för utan produktifiering föds inga arbetstillfällen. Det finns till exempel otroligt bra designers som aldrig får ut sina produkter som serier. Största delen av stipendierna borde ges till producenter och de mest begåvade konstnärerna, säger Kimanen.

Lärt sig allt i Kuhmo

Den tillträdande festivalledaren, den rumänskfödda altviolinisten och tonsättaren Vladimir Mendelssohn kom första gången till Kuhmo i trettioårsåldern 1983. Han säger sig ha lärt sig det mesta om kammarmusik här.

- Jag har inte lärt mig hur man sätter vänstra och högra handen över altviolinen men nog allt annat i Kuhmo, säger Mendelssohn. Han ser det som en ära att ta över rodret för en av världens främsta musikfestivaler.

- Seppo Kimanen är den mest begåvade kammarmusikplanerare jag vet om. Det är en ära och ett nöje att ta över ett monument som det här. Det ger stress och huvudvärk, festivalen är lika komplex som livet självt. Konceptet för en festival är som att skriva en symfoni eller ett oratorium.

Mendelssohn vill bibehålla kuhmofestivalens identitet men en aning minska på kvantiteten av konserter.
För sommaren 2006 utlovas ett tema kring Beethoven och hans samtida, som Mozart, Schubert, Haydn, Rossini och Weber, men också mindre kända namn som Salieri, Spohr, Süssmayr och många andra.

Mendelssohn kommer att fortsätta att själv uppträda som musiker i Kuhmo, där musikerna ofta spelar i improviserade ensembler där de träffar varandra första eller andra gången.

- Jag tror jag måste spela ganska mycket - när någon säger njaa, det här vill jag inte spela måste jag rycka in.

Mendelssohn undervisar i kammarmusik i Paris och Bologna och på flera andra ställen, men sitt komponerande har han sett sig tvungen att lägga av med. Han är en avlägsen släkting till Felix Mendelssohn.

- Jag ärvde inte hans talang, säger han med glimten i ögat.

MIKAEL KOSK