KUHMON KAMARIMUSIIKKI 17.–31. 7.
Kryštof Mařatka on nousemassa ensimmäiseksi kansainväliseksi tšekkisäveltäjäksi sitten Martinun
KUHMO. Nyt tulee toimittajallekin hiki.
Olen seuraamassa nuoren tšekkisäveltäjän Kryštof Mařatkan pianokvarteton Exaltum harjoituksia, koska en voi jäädä torstai-illan konserttiin sitä kuulemaan.
Mutta mitä nyt! Pianisti Jens Elvekjaer vinkkaa minut kääntämään vaativan piano-osuuden nuottien sivuja. Hänen kun pitää aina välillä soittaa toisella kädellä ja työntää toinen kätensä flyygelin kieliin tietyn efektin saadakseen.
Aha, tuon se osaa jo ulkoa ja haluaa sivua käännettävän jo nyt. Aijaa, tuohon on merkitty luuppi joka toistuu toistumistaan. Oho, nytkö ne jo jatkoivat luupin jälkeen! Himputti, nyt tahmatassuni kääntävät kahta sivua kerralla!
Puolentoista tunnin jälkeen Kuhmon kamarimusiikin seuraava taiteellinen johtaja Vladimir Mendelssohn rukkaa aikatauluja, jotta säveltäjän teos saa lisää harjoitusaikaa.
"Otetaan vielä tunti, jotta saadaan kokeilla tuota äärimmäisesti nopeutuvaa hullunmyllyloppua esitystempossa."
Gulp! Ja edelleen tarvitaan siis nuotinkääntäjää?
Nuori Mařatka (s. 1972) on hyvää vauhtia nousemassa Tšekin ensimmäiseksi kansainvälisesti suosituksi säveltäjänimeksi sitten Bohuslav Martinun (1890–1958). Suomalaiset ovat päässeet tutustumaan häneen ensimmäisten joukossa.
"Frans Helmerson kutsui minut Korsholman musiikkijuhlille jo 1998 ja 1999. Siellä soi pianokvartettoni Exaltum, jota äsken harjoittelimme", säveltäjä kertoo polkiessaan sateessa kohti lounaspaikkaa.
"Ja Jyväskylän kaupunginorkesteri on esittänyt etnisvaikutteista klarinettikonserttoani ja kutsunut vaimoni solistiksi alttoviulukonserttoni esitykseen ensi kaudella. Konserton nimi on Astrophonia, ja se on Ranskan radion tilaus."
Esityksiä alkaa kertyä mukavasti myös muissa maissa.
"Grieg-trio kantaesitti pianotrioni Lontoon Wigmore Hallin loppuunmyydyssä konsertissa. Ja nyt sävellän sanatonta oopperaa kivikauteen sijoittuvaan tarinaan Prahan kansallisteatterille eli maamme suurimmalle ooppera-, baletti- ja teatteritalolle. Vaikka asun Pariisissa, tunnen olevani tšekki luuydintä myöten."
Kuhmossa Mařatkaa on ohjelmassa kolmen teoksen verran.
"En ole yhden tyylin säveltäjä, vaan jokainen teos luo oman maailmansa. Kymmenen vuotta vanha Poemes viululle ja sellolle ei edusta nykyistä sanontaani. Olen kirjoittanut partituurin kuin runon. Katsokaa, tältä se näyttää!"
Säveltäjä näyttää kaunista käsialaansa olevan partituurin, jossa nuotit on kirjoitettu kuin runon säkeistöiksi.
"Nyt torstaina kuultava pianokvartettoni Exaltum vuorostaan on saanut inspiraation Tarkovskin Stalker-elokuvasta. Se voimistuu ja kiihtyy hiljalleen matkalla korkeuksista syvyyksiin."
Säveltäjä ehti opiskella kommunistisessa Prahassa ennen samettivallankumousta, mutta pääsi 1990-luvun alussa Pariisiin.
"Rautaesiripun takana oleminen teki myös musiikkielämän infrastruktuurille tuhoja, joiden korjaamiseen menee vielä sukupolvi. Juuri tämän vuoksi meillä ei ole ollut kansainvälisesti erityisen tunnettuja säveltäjiä sitten Martinun."
Mařatka opiskeli muutaman kuukauden Pariisin Ircamissa, mutta sanoo tärkeintä olleen, että hän pääsi monenlaisen nykymusiikin pariin.
"Vaikka Janáček on idolini, pidän myös esimerkiksi György Ligetin, Alfred Schnittken ja suomalaisen Magnus Lindbergin parhaista teoksista."
Entä muut suomalaiset?
"Täällä Kuhmossa löysin nuoren lahjakkuuden, Paavo Korpijaakon. Sitten taas Veli-Matti Puumalan jousikvartetto on muodon kiinnostavuudesta huolimatta väkivaltaa musiikissa! Se välittää uskomatonta vihaa ja väkivaltaa, ei lainkaan toivoa eikä harmoniaa sanan ei-musiikillisessa mielessä."
Paljon sanottu mielestäni väkevästä ja kiinnostavasta jousikvartetosta!
"No se ei ollut minun musiikkiani, vaikka sävellys oli erittäin hyvin tehty."
Mařatka matkustaa usein Pariisista kotimaahansa, mutta pelkää kommunismivallan tuhojen vaikuttavan musiikkielämään vielä pitkään.
"Muusikot soittavat lähinnä kuolleiden säveltäjien musiikkia. Ja se nykymusiikki mitä Tšekissä tehdään, on kovin usein minimalismia ja neotonaalisuutta. Ne eivät minua erityisesti innosta. Haluan välttää kaikkia ismejä."
Kuhmossa säveltäjä on ensimmäistä kertaa ja tietysti aivan ihmeissään.
"Konsertista toiseen kulkeminen näyttää olevan yleisölle rituaali. He ovat kuin pyhiinvaeltajia", säveltäjä ihastelee.
"Ja näin paljon konsertteja vuorokaudessa, jopa kuusi tai seitsemän. Ja kaikkiin riittää väkeä, vaikka teemoina ovat tšekit ja Boccherini!"
Kryštof Mařatkan pianokvartetto Exaltum tänään Kontion koululla klo 20.
29.7.05
Säveltäjä läpimurron kynnyksellä
Lähettänyt
io
klo
29.7.05