HELSINGIN JUHLAVIIKOT 19. 8.–4. 9.
HKO:n Lontooseen vievä Esa-Pekka Salonen harkitsi työtä Kansallisoopperassa
Vuoden ulkosuomalaiseksi valittu Esa-Pekka Salonen harjoittaa jälleen Helsingin kaupunginorkesteria (HKO) Juhlaviikkojen päätöskonserttia varten.
Mutta mitä nyt? Tavanomainen vauhti tuntuu olevan poissa ja Salonen pikemminkin kuulostelee. Keskeytyksiä ja ohjeiden antoa on entistä vähemmän.
"Suomalaisorkesterit ovat menneet valtavasti eteenpäin 15 vuodessa", Salonen kommentoi lepohetkenä.
"Nyt päästään heti soinnin, fraseerauksen ja balanssin hiomiseen. Ei ole puhettakaan siitä, etteivätkö soittajat saisi asioita menemään teknisesti."
Mutta sitten vaihdetaan uuden musiikin teokseen, eikä eräs sektioista saakaan yhtä kauhean vaikeaa kohtaa menemään.
Salonen alkaa äkseerauksen. Ja äänenjohtaja lupaa porukkansa hoitavan asian kuntoon.

Salosen ohjelma on viime vuoden tapaan mittava. Hän johtaa neljää säveltäjää, joista Claude Debussy ja Maurice Ravel ovat ranskalaisen impressionismin klassikkoja ja Henri Dutilleux sekä brittiläinen Marc-Anthony Turnage menestyviä nykysäveltäjiä. Monityyliseltä Turnagelta kuullaan peräti kantaesitys.
"Trumpettikonsertto From the Wreckage on kirjoitettu solisti Håkan Hardenbergerille, ja stemma on todella vaativa. Hardenberger soittaa kolmea eri instrumenttia, ja musiikissa on selkeä liike ylöspäin. Turnage tekee synteesiä, jossa musiikin historia laitetaan lihamyllyyn ja toisesta päästä tulee uniikkia Turnage-makkaraa", Salonen kuvailee.
Juhlaviikkojen jälkeen hän lähtee viemään HKO:n kanssa "jääkaappeja eskimoille" eli brittiläistä Turnagea Lontoon BBC:n Proms-festivaalille. Kyseessä on HKO:n debyytti arvostetussa Proms-juhlassa.
"Ei siinä ole mitään kummallista, että suomalaisorkesteri kantaesittää ulkomaisia säveltäjiä", Salonen arvioi.
"Myös parhaat ulkomaiset orkesterit kantaesittävät säännöllisesti suomalaisia säveltäjiä, kuten Magnus Lindbergiä ja Kaija Saariahoa."

Salosen omiakin teoksia esitetään kansainvälisin voimin. Viikko sitten Valeri Gergijev kantaesitti samaisella Proms-juhlalla Salosen Heliox-teoksen György Soltin aikanaan kokoaman "Maailmanrauhan orkesterin" kiertueella.
"Gergijev gergijevisoi teokseni ja löysi siitä omaa soundiaan. Hän harjoitti ja johti sen upeasti."
Upea on rauhanorkesterikin, johon kootaan vuosittain parhaita soittajia Wienin filharmonikkojen konserttimestareista lähtien. Suomesta mukana oli HKO:n konserttimestari Pekka Kauppinen.
"Tällaisista kokoomaorkestereista rauhanorkesteri taitaa olla paras", Salonen arvioi.
Hirvittääkö Salosta viedä Promseille Helsingin kaupunginorkesterin kanssa paitsi Turnagea, myös ranskalaisia merkkiteoksia kuten sata vuotta täyttävää Debussyn La mer -klassikkoa?
"Ei ole mitään syytä miksi suomalaisorkesterit eivät voisi ulkomailla esittää päänumerona muutakin kuin Sibeliusta, koska muutakin osataan soittaa. Tämän illan ohjelmistosta vaihdamme Lontoossa vain Dutilleux'n Corrsepondances-sävellyksen. Täällä on syytä tehdä sen Suomen ensiesitys, mutta Lontoossa tilalla on Sibeliuksen Luonnotar."
Sopraano Barbara Hanniganin tänään esittämässä Dutilleux'n viiden laulun sarjassa laulun sarjassa on "selkeyttä ja haikeutta" jota nuoremman ihmisen voi olla Salosen mielestä vaikea tavoittaa.
"Tapasin yhdeksänkymppisen Dutilleux'n Pariisissa ja tilasin häneltä teoksen myös Los Angelesin filharmonikoille. Iästään huolimatta hän sanoi, että ensin pitää tehdä teos Tokioon Seiji Ozawalle kaudeksi 2006–2007, mutta sen jälkeen voisi onnistua!"
Entä oma kunto? Salonen joutui kesällä peruuttamaan konsertteja Porvoon Suvisoitossa ja Salzburgin musiikkijuhlilla.
"Yksi kaularangan välilevy tulehtui ja painoi hermoa. Aloin huolestua, että menee koko kausi pilalle, jos asiaa ei hoida kuntoon. Nyt tilanne onkin parempi."
Mistä vamma syntyi?
"Sitä minäkin mietin, kun olen treenannut ja ollut kaikki nämä vuodet terve kuin pukki. Ilmeisesti tietokoneen ääressä säveltäessä tuli väänneltyä itseään aika epäergonomisiin asentoihin."
Ergonomiaa koetellaan jälleen, kun Salonen kirjoittaa pitkään lupailemaansa pianokonserttoa Yefim Bronfmanille.
"Kantaesitys on New Yorkin filharmonikkojen konsertissa helmikuussa 2007. Toinen tilaaja on BBC:n Proms-juhla."
Salosen pitkää kautta Los Angelesin filharmonikkojen ylikapellimestarina on jatkettu kerta toisensa jälkeen. Nyt hän arvelee lopettavansa 2007 tai vuosi, pari sen jälkeen.
"Voin vielä etabloida orkesteria uuteen Disney Halliimme, valita parhaat soittajat eläkkeelle jäävien tilalle ja hoitaa heille hyvät sopimukset."
Myös levytyksiä on tulossa.
"Orkesterin työehtosopimus umpeutuu ja uusi mahdollistaa levyjen tekemisen Deutsche Grammophonille. Sitten olen kehittänyt tästä niin hyvän instrumentin kuin minulle on näinä vuosina ollut mahdollista, ja joku muu saa jatkaa."
Entä Los Angelesin jälkeen? Salonen suostui Helsingin Sanomien tietojen mukaan taannoin keskustelemaan Kansallisoopperan ylikapellimestarin virasta. Keskusteluiksi ne jäivätkin, ja virkaan saatiin nuori ja huippulahjakas Mikko Franck.
"Neuvottelin kyllä ja talohan resursseineen on upea. Mutta tarkoitus on säveltää enemmän ja johtaa vähemmän. Kansallisoopperan työ olisi vain ollut liian massiivinen."
Seuraava Suomi-kuvio voisi liittyä uuteen Musiikkitaloon, joka valmistunee 2009.
Onko Salonen houkuteltavissa Helsinkiin, jos täällä sattuisi Musiikkitalon valmistumisen liepeillä olemaan ylikapellimestarin virka auki?
"Ei tuommoiseen osaa sanoa mitään", Salonen väistää.
"Arvelen pikemminkin, että Los Angelesin jälkeen en halua olla ylikapellimestari, vaan maistan tittelitöntä vapautta."
HKO joht. Esa-Pekka Salonen, solisteina Håkan Hardenberg, trumpetti, ja Barbara Hannigan, laulu, Finlandia-talossa (Mannerheimintie 13) klo 19.30. – Debussy, Dutilleux, Turnage, Ravel.
VESA SIRÉN / Helsingin Sanomat
vesa.siren@sanoma.fi
4.9.05
Ulkosuomalainen Salonen johtaa taas kotona
Lähettänyt
io
klo
4.9.05
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti