22.8.05

Beethovenin varhaiskauden päätös Schiffin sanoin

TAUSTA

Lauantain konsertti
Opus 49 nro 1 g-molli. "Opuksen 49 'helpot sonaatit' kuuluvat kronologisesti tähän väliin. Hän teki nämä lahjakkaille lapsille ja myös aikuisille harrastelijoille. G-molli-sonaatti on täyttä Beethovenia, muodoltaan kiinnostava ja hengeltään melankolinen."
Opus 49 nro 2 G-duuri. "Iloisinta Beethovenia. Hän piti toisesta osasta niin paljon, että käytti teemaa myös septetossa opus 20. Septeton tunteminen auttaa pianistia artikuloimaan oikein."
Opus 14 nro 1 E-duuri. "Tämä opus ei ole ollenkaan helppoa soitettavaa, vaikka jotkut pianistit niin luulevat. E-duuri-sonaatissa on jousikvartettomaisuutta, joka on vaikea saada ulos. Hyvin tärkeä teos, jossa asiat tapahtuvat ja tunnelmat vaihtelevat tiiviisti."
Opus 14 nro 2 G-duuri. "Lyyrinen teos, jonka keskiosa on hänen pianosonaattiensa ensimmäinen muunnelmaosa. Se on täynnä Beethovenin huumoria, kuin tinasotilaiden marssi. Myös finaali on todella hauska."
Opus 22 B-duuri. "Beethoven rakasti tätä suurteosta, joka huipentaa hänen varhaiskautensa. Hän teki sen konserttikäyttöön itselleen eikä kaihtanut vaikeuksia. Tämä on suuri, jopa Hammerklavieria ennakoiva mestariteos."

Tiistain konsertti
Opus 26 As-duuri. "Nyt Beethoven lähtee uusille urille, hän tekee sonaatin ilman yhtään sonaattimuotoista osaa! Hän rakentaa kokonaisuuden psykologisesti ja aloittaa hitaalla muunnelmaosalla. Surumarssiosa vaikutti tietenkin Chopiniin. Tämäkin on fantasiasonaatti, vaikka vasta opuksen 27 sonaatit saivat lisänimen Sonata quasi una fantasia."
Opus 27 nro 1 Es-duuri. "Tätä soitetaan turhan vähän. Teos jää saman opuksen Kuutamosonaatin varjoon, vaikka tämä jos mikä on 'Fantasiasonaatti'. Osien väliset yhteydet korostuvat: osia ei voi soittaa erikseen. Hyvin runollinen, monisyinen kokonaisuus."
Opus 27 nro 2 cis-molli (Kuutamo) "Tämä on Beethovenin tunnetuin sonaatti, mutta kovin väärinymmärretty. Kuuluisan ensimmäisen osan pedaalikylvyn jälkeen ilma raikastuu toisessa osassa. Ja jos harrastelija voi soittaa sonaattia läpi tähän asti, niin finaalin vikkelissä käänteissä vaaditaan paljon enemmän."
Opus 28 D-duuri (Pastoraali). "Säveltäjä ei protestoinut lisänimeä Pastoraali, ja teoksella onkin yhteyksiä Pastoraalisinfoniaan (sinfonia nro 6). Kuten sinfonia, myös sonaatti on enemmänkin luonnon herättämiä tuntemuksia kuin luonnon kuvailua musiikissa. Muodoltaan perinteisempi sonaatti ennakoi myös Schubertia ulkoilmatunnelmassaan."

Ei kommentteja: