29.8.05

Råfilm ledde till filmskolan

Novell- och poesitävlingen Arvid Mörne firar sitt nittonde år. FST:s program för kortfilmer, Råfilm, inleder andra säsongen i kväll. Filmen ligger sjutton år efter litteraturen i den finlandssvenska kulturen.

DE ÄR MED I RÅFILM I ÅR

Cata Portin
Pianisten börjar med film. Jonas Kukkonen, utbildad pianist, deltar i Råfilm. I höst ska han inleda sina studier i filmregi vid Konstindustriella högskolan.

En tanke bakom Råfilm - liksom Arvid Mörne-tävlingen - är att hitta nya talanger. Mörnetävlingen har ibland lyckats inspirera unga lovande skribenter att välja författarbanan. Råfilm kan nu inför sitt andra år stoltsera med detsamma.
En av dem som sände in ett bidrag för höstens program var Jonas Kukkonen, så gott som färdigutbildad pianist från solisitiska avdelningen vid Sibelius-Akademin. Hans bidrag var den surrealistiska kortfilmen Staden.
Inspirerad av jobbet med Staden sökte Kukkonen till filmregilinjen vid konstindustriella högskolan. Och han kom in. Hundrasextio personer sökte de två platserna.


Pianisten börjar med film. Jonas Kukkonen, utbildad pianist, deltar i Råfilm. I höst ska han inleda sina studier i filmregi vid Konstindustriella högskolan.

- Jag tittade på Råfilm i fjol, och under hösten såg jag en del filmer av studerande. Jag blev intresserad och ville pröva på något nytt, säger Kukkonen som inte tidigare hade gjort film även om han hade arbetat med flera av filmarbetets beståndsdelar som musik, ljud, kamera och 3D-grafik.
I fjol hade Råfilmsjuryn 27 bidrag att välja emellan. I år steg siffran till 53 finlandssvenska fiktionsfilmer. Det kan jämföras med Arvid Mörne-tävlingen där 86 noveller deltog i år.
Rent innehållsmässigt kan man dra flera paralleller till Arvid Mörne-tävlingen. Tematiken rör sig ofta kring ångest, olycklig kärlek, ensamhet och droger. Av de 53 insända bidragen till Råfilm i år kan endast 2 räknas som komedier.
Så gott som alla filmgenrer är ändå representerade bland de 18 filmer som FST valt att visa i höst och vinter.
De främsta novellskribenterna i årets Arvid Mörne-tävling studerade litteratur, religionsvetenskap och psykologi. I Råfilm är regissörerna ofta mediestuderande, konststuderande eller skådespelare.
Brister i manus
Steget att gå från vision till verklighet är längre i filmen än inom många andra konstformer. Kostnaderna är större och fler personer är involverade. För att skriva en novell behövs bara egen tid och en dator.
För Jonas Kukkonen är skillnaden ändå inte så stor.
- Det kostar inget att sluta sina ögon och så att säga se sin film. Alla har möjlighet att göra det. Sedan handlar det om hur starkt man kan känna det som man vill se och om att gå ut och filma materialet utan kompromisser.
- Däremot är det dyrt att inte veta vad man vill ha. Med Staden satte jag målet att utreda vad jag kan göra ensam och på låg budget.
Kukkonen, 25, verkar redan ha en stark vision av vad han vill göra. Han har redan en konstnärlig utbildning bakom sig och ser paralleller till musiken.
- Också där är det viktigt att ha en bindande vision som länkar samman de olika elementen.
Med sin medvetna konstnärssyn skiljer sig Kukkonen från många andra som sänder sina bidrag till Råfilm. Liselott Forsman, fiktionschef vid Svenska Yle och en av dem som valde vilka av filmerna som ska visas på tv, säger att brister i manuset ofta är det största problemet.
Tekniskt och visuellt fungerar allt väl, men berättelsen kan halta.
Men när manuset är givet, som i leranimationen till Blå Tågets låt På väg till koppargruvan, gjord av Oleg Donner och Aaro Wichmann (studenter från Lönkan i år), kan resultatet vara imponerande.
TIM JOHANSSON
09-1253 216, tim.johansson@hbl.fi
Råfilm i kväll i FST och TV2 23.00. Gäster är Saara Cantell, Ann-Catrin Granroth och Robert och Rufus Hedengren.

:: Dance Macabre av Ann-Catrin Granroth.
:: Djup Blå av Robert och Rufus Hedengren.
:: Helt Huvudlöst av Lotta Green.
:: Ekorrar får inte äta örtbatong av Wille Korander.
:: På väg till koppargruvan av Oleg Donner och Aaro Wichmann.
:: Staden av Jonas Kukkonen.
:: Ett meddelande av Jan Korander.
:: Konstgjord iver av Malena Lindström.
:: Komikern av Sebastian C. Lindberg.
:: Den tappre europeiske upptäckaren av Oscar Silén.
:: Midvinter av Teresa Ekman.
:: Min favoritblomma av Mentor Dreshaj.
:: What If av Saara Cantell.
:: Narkissos av Sebastian Gylling.
:: Ladykillers av Carl-Erik Harjulin.
:: Agnes och Marina av Fredrik Bäck.
:: Marskalkens dilemma av Jakob Nylund och Alfred Backa.
:: Transport av Tommi Seitajoki.

Ei kommentteja: