24.8.05

Kolmannes suomalaisista ei osta äänitteitä

Yleisradion tutkimus: musiikki on kuuntelijoille asiaohjelmia tärkeämpää

Kolmannes suomalaisista ei ole ostanut musiikkiäänitteitä vuoden aikana. Tieto käy ilmi Yleisradion laajasta Kuuntelijatyytyväisyys 2005 -tutkimuksesta. Tutkimukseen haastateltiin peräti 6 613 yli 15-vuotiasta suomalaista.
Vastaajille musiikki on radion tärkein ominaisuus. Peräti 62 prosenttia vastaajista pitää itselleen sopivaa musiikkia "erittäin tärkeänä ominaisuutena radiossa".
Vasta sen jälkeen tärkeimmäksi nähdään uutis- ja ajankohtaistarjonnan luotettavuus ja ajantasaisuus. Niitä arvostaa "erittäin paljon" yli puolet suomalaisista.

Levy-yhtiöitä kiinnostanee radion voiman rajallisuus ostopäätöksissä. Vain 35 prosenttia suomalaisista ostaa levyn sen vuoksi, että oli kuullut sen musiikkia radiosta. Mainoksen uhreiksi tunnustautuu neljännes vastaajista.
Suosituin vaihtoehto kyselyssä oli se itsestään selvin. Kaksi kolmannesta suomalaisista ilmoittaa hankkineensa äänitallenteen yksinkertaisesti siksi, että "pitää artistin musiikista".

"Tämä ei ole yllätys, levy-yhtiöitä edustavan Ääni- ja kuvatallennetuottajien ÄKT:n apulaisjohtaja Tommi Kyyrä sanoo.
"Omissa tutkimuksissamme jopa 40 prosenttia vastaajista on ilmoittanut, että he eivät osta lainkaan musiikkiäänitteitä."
Miksi levy-yhtiöt eivät saa myydyksi levyjä 32–40 prosentille suomalaisista?
"45 prosenttia meidän vastaajistamme on ilmoittanut radion musiikkitarjonnan riittävän", Kyyrä sanoo.
ÄKT ja itsenäisten levy-yhtiöiden Indieco lähettivätkin viime vuonna kirjeen Yleisradion hallintoneuvostolle. Kirjeessä vedottiin musiikin monipuolisuuden puolesta sekä otettiin kantaan voimasoiton aiheuttamiin riskeihin.
"Moni artisti jää ilman esittelevää soittoa, joka voisi herättää ostopäätöksen. Eivätkä kaikki halua ostaa enää hittilevyjäkään, koska niitä kuulee radiossa koko ajan", Kyyrä arvioi.

VESA SIRÉN / Helsingin Sanomat
vesa.siren@sanoma.fi

Ei kommentteja: