
SAVONLINNAN OOPPERAJUHLAT 8. 7.–6. 8.
Donizettin Lemmenjuoma on näyte Barcelonan oopperan pitkistä bel canto -perinteistä
SAVONLINNA. Sen jälkeen kun Barcelonan ooppera, Gran Teatre del Liceu, avasi tulipalon jälkeen uudelleen ovensa syksyllä 1999, sen maine on alkanut tasaisesti kasvaa. Vierailukutsuja on alkanut myös tulla yhä enemmän. Tosin Liceu-ooppera joutuu useimmiten vastaamaan niihin kieltävästi.
"Tekisimme enemmän vierailuja, jos voisimme", Liceu-oopperan tuore pääjohtaja Rosa Cullell sanoo.
"Meillä on kuitenkin hyvin pitkä kausi, mistä syystä emme pysty oikein lähtemään Barcelonasta. Tämä viikko on ainoa ajankohta, joka sopi Savonlinnan vierailuun. Sen jälkeen lähdemme kaikki kesälomalle."
Savonlinnan oopperajuhlien johtaja Jan Hultin kertoo, että Liceu-oopperan vierailua alettiin suunnitella jo vuoden 2000 tienoilla.
Tuomisinaan Liceu-oopperalla on italialaisen Gaetano Donizettin koominen ooppera L'elisir d'amore (Lemmenjuoma) ja konserttiohjelma, Espanjalainen ilta, joka sisältää Enrique Granadosin Goyescas-oopperan konserttiversion ja espanjalaisen operetin, zarzuelan, helmiä.
Hultinin toiveena oli saada Savonlinnaan myös espanjalainen ooppera näyttämöesityksenä, mutta sopivaa ei löytynyt. Uusien espanjalaisten oopperoiden toteutuksissa käytetään paljon nykytekniikkaa ja videokuvia, mistä syystä niitä ei voinut tuoda Olavinlinnan näyttämölle.
Liceun laaja ohjelmisto olisi tarjonnut muitakin vaihtoehtoja kuin Lemmenjuoman.
"Liceu-oopperalla on pitkät bel canto -perinteet, mistä syystä päädyimme Lemmenjuomaan", taiteellinen johtaja Joan Matabosch kertoo.
"Tosin teatterilla on myös pitkät Wagner-perinteet. Lemmenjuoma on kuitenkin ooppera, jossa espanjalaiset laulajat pääsevät parhaiten näyttämään taitojaan."
Naissolisteista Matabosch on erityisen ylpeä.
"Espanjasta nousee jatkuvasti nuoria lahjakkaita laulajia, jotka hallitsevat bel canto -tekniikan. Lemmenjuoman Mariola Cantarero on yksi parhaista nuorista espanjalaisista laulajista ja on saavuttanut bel canto -rooleissa menestystä eri puolilla Eurooppaa. Myös Espanjalaisen illan Ana Ibarra on nuoria tähtiämme."
Espanjalainen ilta tarjoaa suomalaisyleisölle tilaisuuden tutustua kansanomaiseen ja aikoinaan hyvin suosittuun tunteelliseen ja leikilliseen zarzuela-musiikkiin, jota ei Suomessa juuri kuule.
"Ei zarzuela ole enää kovin suosittua Espanjassa, mutta ennen vanhaan siitä pidettiin kovasti. Kun olin pieni, isovanhempani veivät minut usein katsomaan zarzuelaa Liceu-teatteriin, jota esitettiin silloin myös siellä. Zarzuela kertoo tavallisten ihmisen elämästä romanttisesti ja myös humoristisesti", Rosa Cullell kertoo.
Rosa Cullell ei usko, että Liceun henkilökunta kokee Savonlinnassa kulttuurishokkia. "Onhan tämä ainakin erilaista. Olemme tottuneet esiintymään kaupunkioloissa, ja täällä on ympärillä luontoa. Minusta täällä on kaunista, ja ainakin itse viihdyn täällä."
Liceun pääjohtajalla ei ollut paljon mitään sanomista vierailun ohjelmaan, sillä hänen kautensa alkoi vasta viime maaliskuussa.
Vierailutoiminnan laajentaminen on yksi niistä haasteista, joihin uusi pääjohtaja tarttuu.
"Liceu on jo nyt sangen kansainvälinen, mutta pyrin kehittämään sitä yhä kansainvälisempään suuntaan. Tähän liittyyvät myös dvd:t, joita on alettu tehdä esityksistämme."
Liceu toimii aktiivisesti yhteistyössä muiden oopperatalojen kanssa.
Esityksiä on ostettu tai vuokrattu muualta, mutta kaikkien eniten Rosa Cullell kannattaa yhteisproduktioita, joissa kaksi tai useampi oopperatalo on tiiviisti mukana alusta lähtien.
Toinen pääjohtajan haaste on taata Liceulle riittävä yhteiskunnan tuki, sillä ooppera on tunnetusti kallis taidemuoto. On myös yritettävä saada lisää sponsoreita oopperalle.
Liceu-ooppera on viime vuosina kasvanut voimakkaasti. Vuonna 2001 henkilökuntaa oli 290, mutta nyt jo 430.
"Kun lisäämme tuotantojen ja esitysten määrää, tarvitsemme lisää niin taiteellista kuin teknistä henkiökuntaa."
Lapsille suunnattua oopperatoimintaa Liceulla on paljon, ja sitä Rosa Cullell haluaa kehittää entisestään.
"Kasvatamme näin tulevaisuuden yleisöä. Tilaamme lapsiyleisölle uusia teoksia ja esitämme myös vanhoista teoksista, kuten Taikahuilusta, lapsille tarkoitettuja versioita. Haluan viedä näitä esityksiä eri puolille Kataloniaa ja koko Espanjaa, jotta Liceu-ooppera tulisi tunnetuksi koko maassa."
Vaikka Liceu on suuri ooppera, sen esitysten lippupulaa valitetaan Barcelonassa.
"Tuo lippupula alkaa olla myytti", Matabosch toteaa. "Esitysten määrää on lisätty paljon. Liceun uudelleenavaamisen jälkeen siitä on tullut kaikkien barcelonalaisten ooppera, mitä pidän suurimpana menestyksenäni näiden yhdeksän vuoden aikana, jolloin olen toiminut Liceun taiteellisena johtajana."
Mataboschin mukaan Espanja on kovaa vauhtia kehittymässä oopperamaana. Tärkeimmät oopperat ovat Barcelonan Liceu ja Teatro Real Madridissa. Sevilla, Bilbao ja Valencia ovat myös innostuneet oopperasta.
Gaetano Donizettin koominen ooppera Lemmenjuoma Olavinlinnassa tänään klo 20. Muut esitykset 4. ja 6. 8.
Espanjalainen ilta keskiviikkona 3. 8. ja perjantana 5. 8. Olavinlinnassa klo 20.
HANNU-ILARI LAMPILA
Helsingin Sanomat
hs.kulttuuri@sanoma.fi
2.8.05
Bel cantoa espanjalaisittain
Lähettänyt
io
klo
2.8.05
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti