29.8.05

Vanhan musiikin kultasormi

Aapo Häkkisellä on taito tuoda eloa vanhan musiikin kenttään

Luulisi, että Aapo Häkkistä, tätä ujon oloista nuorta miestä, on punastuttanut, kun hän on lukenut näitäkin hänestä viime vuosina kirjoitettuja arvioita:
"Ilmiömäinen kyky." "Riemukasta taituruutta."
Tuntuu, että mitä vain Häkkinen (s. 1976) onkin tehnyt – soittanut klavikordikonsertin, levyttänyt cembalomusiikkia – hän on pistänyt kriitikot polvilleen. Esimerkiksi Häkkisen viime vuonna julkaistu Girolamo Frescobaldin cembalomusiikkia sisältänyt levy sai suitsutusta siellä, missä sitä vain oli mahdollista kuulla.
Kaksi vuotta sitten Häkkinen ryhtyi johtamaan orkestereita säännöllisesti. Ja taas alkoi tulla kehuja:
"Häkkinen tekee barokkikapellimestarina suvereenin vaikutuksen." "Helsingin Barokkiorkesteri soittaa Aapo Häkkisen johdolla verrattoman värikkäästi ja taidokkaasti."


Aapo Häkkinen johtaa tänä iltana Helsingin Barokkiorkesteria Vanhassa kirkossa.
Kuva: KATJA TÄHJÄ / HS

Näyttää siltä, että Aapo Häkkinen on oikea vanhan musiikin kultasormi. Eloisilla tulkinnoillaan menneiden vuosisatojen kosketinsoitinteoksista ja persoonallisilla näkemyksillään Helsingin Barokkiorkesterin johtajana hän on tuonut eloa suomalaisen vanhan musiikin kenttään.
Polvilleen on langennut myös suomalainen konserttiyleisö. Harvemmin on Suomessa vanhan musiikin konsertit varattu loppuun jo aikoja ennen konsertin ajankohtaa, mutta Helsingin Barokkiorkesterin, mezzosopraano Monica Groopin ja Kamarikuoro Utopian tämäniltainen konsertti Vanhassa kirkossa on.
Häkkisellä ja orkesterilla on ollut melkoinen nousukiito myös ulkomailla. Toukokuussa orkesteri kutsuttiin konsertoimaan jopa Lontoon maineikkaaseen Wigmore Halliin. Lokakuussa ryhmä alkaa levyttää kansainväliselle Naxos-levymerkille sarjaa, joka sisältää Richterin ja Mozartin sinfonioita.

Mitä taiteellinen johtaja itse sanoo: mistä tämmöinen nousukiito johtuu?
"Tämä taitaa olla itseni kehumista, mutta yksi tärkeä tekijä on ohjelmistosuunnittelu. Olemme pyrkineet tekemään kiinnostavia ohjelmistoja", Häkkinen sanoo. "Lisäksi vierailijamme ovat persoonallisuuksia, joilla on kiinnostavaa annettavaa."
Roolissaan soittajana – klavikordin, cembalon, fortepianon tai urkujen kanssa – Häkkinen tutkii ahkerasti soittamaansa musiikkia sekä esitystraditioiden kehityslinjoja.
Historialliset detaljit eivät kuitenkaan ole Häkkisen mielestä oleellisia. "Tärkeää on taiteilijan subjektiivinen näkemys siitä, keitä me itse olemme ja mitä tahdomme."
Samaa pohdintaa hän vaatii soittajiltaan. "Haluan, että soittajilla on ymmärrystä asioista. Toki tarvitaan myös kykyä toteuttaa ajatukset. Etsimme kypsyyden, oppineisuuden ja suurenmoisen muusikkouden yhdistelmää."

Suurella barokkiorkesterilla ei ole tunnetusti helppoa Suomessa. Vaikka HBO:lla alkaakin jo mennä rahallisesti paremmin, helppoa ei silti ole. Kun ei voi tarjota soittajille toimeentuloa, on orkesterin koossa pitäminen melkoinen ihmeteko.
Kultasormi-Häkkinen näyttää onnistuvan tässäkin suhteessa. Lääke on loppujen lopuksi aika ilmeinen.
"Pyrimme siihen, että projektit olisivat niin korkeatasoisia ja kiinnostavia, että ihmiset voisivat tehdä kompromisseja tämän takia."

Helsingin Barokkiorkesterin konsertti tänään Vanhassa kirkossa (Lönnrotinkatu 6) klo 19.30. Loppuunvarattu.
MARI KOPPINEN / Helsingin Sanomat
mari.koppinen@sanoma.fi

Ei kommentteja: